Thursday 1 October 2009

One down - eleven to go

Då var alltså den första skolveckans föreläsningar avklarade. Eller ja, föreläsningar är väl att ta i, det var introduktioner till ämnet i fråga och genomgångar av vad man kommer göra under kursens gång.

Islamic Politics (IP) var rent ut sagt ren terror (oops, dåligt ordskämt). Dr. Milton-Edwards må vara duktig på vad hon forskar och skriver böcker om, men man kan inte bete sig hur som helst framför människor som man aldrig träffat förut. Att vara sarkastisk och hotfull ger inget vidare gott intryck. Jag vet om minst två studenter som direkt efteråt bytte bort det ämnet, men jag har gett mig fan på att jag ska läsa det även om hon mycket möjligt skickar Hamas efter mig efter kursens slut.
Contemporary Theories of Justice (CTJ) kommer absolut att bli höjdpunkten på veckan. Dels får man träffa den helt fantastiske Dr. McBride (som fick mig att viska "I'm being tutored by Bill Bailey!" till en klasskamrat eftersom det finns en viss likhet...) och dels får man diskutera något som man inte kan ha fel i, bara olika argument. Vi har dessutom inga seminarier för honom, bara diskussionsgrupper = I love him already.
Ethnicity, Multiculturalism and the Nation State (EMNS) var ett ämne som jag bad till Gud om att läraren inte skulle fucka upp, för finns det något jag tycker att det är intressant om att prata om så är det olika sätt att se på medborgarskap och multikulturalism. Men "den lille mannen" Dr. Nimni gjorde ingen besviken. Lugn, sansad, rationell, trevlig och framförallt grymt duktig på sitt ämne och att få människor intresserade utav det han brinner för. Han hatar dessutom salstentor ("you just vomit your knowledge on a paper and then forget it") vilket gör att vi skriver hemtenta/uppsats och bokrecension istället. Allting före jul <3

Primark fick ett kort besök idag. Och Zara. Och H&M. Och Topshop. Jag var sprungligen på jakt efter en typiskt nordirländsk festklänning men tydligen har även nordirländarna insett att det är höst nu så de har bytt ut sortimentet överallt till ett aningens mer påklätt med rätt mycket kappor och stickat. Jag var faktiskt lite besviken, så jag tröstade mig med att gå till Faith där ett par skor i ren sympati hoppade ner i min väska. Inte mitt fel.


Ser fram emot Invasion Belfast II den här helgen. Då blir det Star Wars för hela slanten i W5's lokaler borta vid Odyssey Arena. Där ska kameran fram kan jag lova!

2 comments:

  1. Hoppade skorna ner i väskan på samma sätt som muggen gjorde ;)

    ReplyDelete
  2. Njae, skorna är faktiskt helt lagligt införskaffade med £Sterling ^^

    ReplyDelete