Saturday 3 October 2009

Invasion Belfast II

Jag fick reda på sent igår att jag skulle få gå ensam på Invasion Belfast II - en mässa som riktar sig till Star Wars-fans organiserat av Emerald Garrison (Knights of the Empire). Anledningen till att jag fick gå själv verkade vara allmänt ointresse (de påstod sig inte vara så stora fans, men kom igen, vem vill inte se Darth Vader och stormtroopers i mer än bara film?) och pengabrist (inträdet var £6.80).
Jag tog mig i kragen och gick (för att spara pengar) till W5 där alltihop skulle gå av stapeln, en nätt promenad i rask takt på nästan en timme genom ett totalt öde Belfast. Seriöst, är det ingen som rör på sig i den här staden före kl 12 förutom tiggare och turister?
Väl där gick man in och sen njöt man. Den allmänna nördighetsnivån låg på 80%. Det kryllade av Star Wars-nördar som förde vidare sitt arv till sin yngre generation. Resterande 20% var föräldrar som bara var där för att deras barn tjatat hål på öronen på dem.
Eftersom jag gick ensam stod jag länge och väl och övervägde om och hur jag skulle fråga en anställd om denne kunde hjälpa mig att ta lite bilder. Jag är ju jag och därför måste jag ha minst en bild på mig och en stormtrooper när jag ändå har chansen. Till slut vågade jag fråga och vips! FOTOBEVIS! på att stormtroopers inte tolererar allt.

Självklart fick jag inte bara den här bilden men det var den här som verkligen hade störst affektionsvärde. Jag har bilder på Stormtroopers, ScoutWalker-förare, TAI Fighter piloter och Biker Scouts. Darth Maul var där men... ja. Darth Vader gömde sig i skuggorna där han inte kunde fångas på bild och jag har sett killen som spelade R2D2 (Kenny Baker för den som kommer ihåg) och Dave Prowse som spelade Darth Vader (men bara kroppen, James Earl Jones ÄR rösten) och Jeremy Bulloch som spelade Boba Fett. Ja, i originaltrilogin alltså.
Jag är helt säker på att de har massor av aktiviteter på W5 under Invasion Belfast II men de riktar sig med all säkerhet till barn under 12 och det är jag bara inte intresserad av. Det slutgiltiga omdömet var väl att jag tror att större mässor av blandad karaktär som Scandinavian Sci-Fi, Game and Film Convention är mer min stil. Mer att se, mer att göra, mer att köpa, fler människor i min ålder, en blandad grupp människor som är mer allmänt nördiga än insnöade eller rent av fanatiker.

2 comments:

  1. Jag borde varit där och räddat dig från denna onda stormtrooper ;)

    ReplyDelete
  2. Fast han var ju inte så ond, bara irriterad på att jag suktade efter hans dräkt. Mmm, vit plast ^^

    ReplyDelete