Sunday 18 October 2009

Shopaholic?

Ta det inte på fel sätt, men shopping är en de där sakerna som jag har associerat med ett visst mått av feminimitet och ärligt talat aldrig varit särskilt bra på. Kalla det snålhet, pojkflicke-syndrom, ett ytterst litet sinne för mode eller prioritetsskillnader men jag såg inte kläder eller accessoarer som det minsta viktigt för bara några år sen. Det var "girl stuff" och det pysslade jag inte med frivilligt.
Filmer. Kakor. Böcker. Det är det enda jag kan komma på att jag personligen betalade pengar för.
Prioriteterna ändrades i och med att självmedvetenheten gjorde sitt smärtsamma intåg. Man flyttade ifrån det lilla landsbygdssamhället. Det var där det började.
Igår var det så dags igen för mig att ta på mig shoppingskorna i det vackra höstvädret. Jag undrar vad min fascination för mössor handlar om eftersom jag köpte två stycken igår... Å andra sidan var det inte bara ett slumpmässigt användande av pengar, jag fick tag i det mesta av det jag faktiskt behöver. En ryggsäck till skolan så att jag kunde slänga min gamla fula. Hängslen som jag velat ha i stort sett hela året. Hårinpackning så att mitt hår inte blir mer "galen professor" än vad det reda är. Stickade tröjor för att jag ska värmen. De är fantastiska för övrigt, så hur mycket älskar vi Primark? Jo, just det. mycket.

Kollar på en helt fantastisk dokumentär på YouTube om Edward Said's bok "Orientalism", en bok jag dessutom precis börjat läsa för att jag ska göra en bokrecension på den till EMNS-kursen. Jag är imponerad bortom ord. Rationalitet på hög nivå.
Något man också borde se är "Edward Said, 'The Myth of the Clash of Civilizations'" på YouTube. Det är en föreläsning han gjorde 1996 på University of Massachusetts angående Samuel Huntington's verk "The Clash of Civilizations". Också fantastiskt bra.

The things I could tell you, and therefore will - Jag längtar efter mitt halsdukspaket ifrån Amazon. Jag längtar tills jag får dela mina design-idéer med tatueraren. Jag längtar tills dess att den nya piercingen läkt så att jag kan köpa nya smycken. Allt i sinom tid.

Idag: förkylning from hell. En sjuk massa té, ja tack. Tyck synd om mig.

2 comments:

  1. I en stund av självdyrkan gör jag en snabb psykoanalys på Bogren dy. och kommer fram till, att du tidigare kopplade ihop det flickiga och därmed det du inte kunde identifiera dig med, som drag som var tillskrivna mig och alltså drag du inte ville associeras med. Nu när du insett att jag inte(alltid) är en odräglig, ytlig drake, samt din egna tilltagande ålder och visdom, så kan du släppa ner garden vad gäller fack, samhällstillhörighet och människors patologiskta förmåga att kategorisera och döma och bara ägna dig åt saker som du tycker om utan vidare bryderier. Shopping is the shit! Love U lots!

    ReplyDelete
  2. Rymdnörden, du vet vem ;-)19 August 2012 at 09:48

    Kläder är ett nödvändigt ont men det hindrar ju inte att de kan vara vackra och väldesignade. Mode är dock bara ett påfund för att få folk att köpa nya kläder innan de gamla är utslitna :-)

    ReplyDelete