Saturday 19 September 2009

Födelsedagsbakis

Jag har verkligen förälskat mig i Lanyon Building vilket är huvudbyggnaden och juvelen i kronan för Queen's University of Belfast. Googlar man bilder på QUB så är det Lanyon man får se på de flesta utav bilderna.
Så vackert.
Att jag dessutom måste gå genom Lanyon för att komma till Political Studies' föreläsningssalar är inte precis någon nackdel.
Nu är jag alltså efter en del krångel (mest pga HiK) helt inskriven på QUB med allt vad det innebär. Den 28:de börjar undervisningen på allvar och jag hoppas att de har fått i ordning på scheman innan dess. Som det ser ut just nu så ligger alla mina tre kursers föreläsningar på samma dag i veckan. Tisdag mellan 10:00-11:00. Inte så kul.
QUB har satsat nära £200 miljoner på sina anläggningar.
Det syns.
Skolan har precis öppnat sitt nya bibliotek med utsikt från alla bibliotekets fyra våningar över The Botanical Garden. Biblioteket är utrustat med flera hundra datorer för studenterna, är öppet dygnet runt över tentaperioderna, är vackert och praktiskt med många anställda. Dessutom finns läsrummet The C.S. Lewis Room.
Skolans gym stod klart för inte alltför länge sen heller, de har lokaler för alla möjliga sporter och tar inte svinpriser för att få använda lokalerna. Däremot var nog touren vi fick igår den första och sista gången jag gick dit. Dels för att det alltid är mycket människor där och dels för att badbassängerna innehåler ÄNNU mer klor än kranvattnet.

Igår var det alltså inte bara min 21'sta födelsedag utan också avslutningen på International Students' Introduction Days.
Först gick vi på International Students' Welcome Dinner (en tvårätters middag, med en himmelsk cheesecake med massor av toffee till efterrätt tillsammans med det horribla brittiska kaffet - bränt.)
...för att sedan gå vidare till Ye Olde Eglantine Inn (eller "The Egg". Inget drag precis men jag fick två Corona för £3.50 som en bra början på kvällen.)
...och sen vidare till The Botanic Inn (Its always Guinness Time at "The Bot".)
...och sist vidare till Elms Village för The International Students' Welcome Party (i huset bredvid mitt där det finns en hyfsat bra bar, synd att den stängde redan vid 01:00, men samtidigt är det ganska bra antar jag med tanke på att man mår som man mår idag ändå.)
Idag är det sporadiskt regn som gäller i Belfast, alltså kan jag använda mitt nya fina paraply som jag köpte i en liten söt butik inte långt ifrån klädvaruhuset Primark. Paraflaxet är precis ett sånt som på bilden.
Vi fick ett tips angående regn och Belfast igår:
"If you can't see the hills in the distance; it's raining. If you can see them; it's going to rain."
Prof. Ken Brown, Queen's University

1 comment:

  1. Undrar vad som skulle hända med vädret om jag kom dit ;)

    ReplyDelete