Monday 30 November 2009

Time is passing me by

Det var första advent igår och det slutade med att jag inte firade alls. Istället satt jag och planerade en av mina uppsatser, försökte samla koncentration till att läsa och tittade på helt onödiga dokumentärer. Trots att det är julpynt precis överallt nu så känns det absolut inte som att det bara är 24 dagar kvar till dagen då vi firar kommersialismen tillsammans i familjerna. Dessutom är det officiellt bara 20 dagar kvar till dess att jag åker hem till Svea Rikes jord igen.

Jag har inte hittat något att skriva om den sista tiden. Det känns lite tomt på Den Gröna Ön. Känsloyttringarna är inte många men de kan kanske sträcka sig till att jag känner sympati för den panikslagne, ro i soluppgången eller entusiasm över Starbucks' nya välgörenhetsinsamling.

Annars då? Jo, jag åt tonfisk idag för första gången sen högstadiet. Jag har i princip varit emot att äta tonfisk pga att tonfiskarna som hamnar i näten (och därefter på våra tallrikar) inte ens är fullvuxna, utan kunde gett mer utdelning om man låtit dem växa ett par år till. Om bara fler delfiner hamnade i näten kanske själva fiskandet skulle få fler restriktioner (delfiner torterar hammarhajar till döds så jag tenderar att ha mer sympati för djuret som inte kommer att bevaras för att turister betalar apa för att få simma med det). Dock har jag varit riktigt trött och hängig det senaste och jag räknade ut att det var något i min kost som saknades. Protein. Alltså får jag äta något slags kött.
Hmm, låt mig berätta vad jag tycker om Brittiska/Irländska köttvaror:

  • Nötkött: Mul- och klövsjuka/galna kosjukan. Minst.
  • Fläskkött: Salmonella/trikiner. Grisigt.
  • Kyckling/annan fågel: Salmonella. Det vet alla.
  • Fisk: Ofta utrotningshotad och ofta vidrig vart man än befinner sig.

Tonfisken luktade i vanlig ordning kattmat men med chilli och sallad så gick det faktiskt ner. Detta var vid 14:30 och jag är fortfarande proppmätt. Alltså kan man sammanfatta det som att det är nyttigt, mättande och kan vara gott om man gör det rätt.

Har läst lite idag också, tittat på en dokumentär som faktiskt har något med mitt uppsatsämne att göra. Planeringen var att jag skulle fått lite skrivet på själva uppsatsen men det har inte hänt än. Informationsinsamlingen är otrolig dock. Väldigt ambitiöst. Vi får se hur det slutar.
Snart: promenad/jogging i minusgraderna som äntligen kommit till Nordirland.
Imorgon: tutorial och ännu mer läsning, sammanställning på vissa delar I'd say.

No comments:

Post a Comment