Sunday 4 April 2010

LotS

Ja, jag VET att tv-serien The Legend of the Seeker är INSPIRERAD utav bokserien The Sword of Truth av Terry Goodkind. Jag understryker ännu en gång att den är INSPIRERAD utav den, den är alltså inte som det påstås utav produktionsbolaget (vilket är Disney och ABC kan jag påpeka) BASERAD på bokserien, vilket är ren och skär lögn om man ser till handling, detaljer, karaktärer osv etc. Detta vet jag eftersom jag fick det påpekat för mig av någon som faktiskt läst böckerna (vilket jag inte gjort).
Att man måste se skillnad på och hålla isär de båda begreppen är självklart och i den tid vi lever i är det viktigaste oftast inte att hålla sig till storyn utan att ge människor, och speciellt då fans, något spännande i en förpackning de känner igen - karaktärsnamn, platser och dylikt - alltså inte att vara korrekt.
Se bara till alla de löjliga serier och filmer gjorda av Robin Hood av Howard Pyle, Harry Potter av J.K. Rowling, Sherlock Holmes av Sir Arthur Conan Doyle och vad Disney har gjort med The Little Mermaid, The Beauty and the Beast, Pinocchio och även då just Robin Hood och Sherlock Holmes.
Även spelvärlden har känt av den här trenden, speciellt Blizzard som har baserat en hel uppsjö av böcker på sina spel Diablo och Warcraft. Diablo-böckerna som Richard A. Knaak har skrivit är dessutom ruskigt bra.

Men det är ett rent nöje att se Craig Horner utan tröja.

3 comments:

  1. jag kan riktigt se dig framför mig nu, galet uppeldad och och tyngdkraft bakom varje ord! Jag saknar dig galet mycket, och hoppas hoppas hoppas att ni inte är allt för upptagna den 23e?

    ReplyDelete
  2. Va, skulle jag vara uppeldad? Aldrig! ^^ Den 23e är i min kalender tillägnad dig hunny-bun ;D

    ReplyDelete
  3. haha, precis, never! ^^ Yey! Vin är ett måste, antingen inne eller ute, hoppas på sol och värme! Kanske kanske kanske att mitt odefinierbara skogstroll följer med också, haha ^^

    ReplyDelete