Sunday 16 October 2011

Elisabeth Ohlson Wallin

Den stora händelsen den här helgen var föreläsningen jag var på igår med Elisabeth Ohlson Wallin i Borås hos RFSL Borås. Jag är sjukt besviken på hur Borås Tidning skrev om föreläsningen idag eftersom det inte bara var slarvigt skrivet utan också innehöll faktafel som bara kommer att späda på mytbildningen kring Ohlsons fotografier. Artikeln finns inte ens online vilket är synd eftersom jag var med på bilden som togs till artikeln.

Ohlson är mest känd för sin utställning Ecce Homo som fick jättemycket uppmärksamhet när den visades första gången 1998 och fortsätter att få väldigt mycket uppmärksamhet än idag. Som Ohlson säger själv så är sex och religion två ämnen som får väldig sprängkraft när de blandas. Det är kontroversiellt och det behövs för att öppna ögonen på folk men framför allt för att få dem att använda hjärnan till att tänka efter med.
Ohlson har sedan dess gjort mycket andra utställningar bland annat Helgon, In Hate We Trust, Kapade Kroppar och Jerusalem. In Hate We Trust handlar om hatbrott riktade mot hbt-personer, den är väldigt politisk och min absoluta favorit i raden av hennes arbeten.
Det är det som Ohlson tar upp i In Hate We Trust som jag vill uppmärksamma min omgivning på och förmå dem att hjälpa mig med att förhindra - offentliga personer som ohindrat kan resa sig upp och spruta ur sig hatpropaganda (politiska/religiösa ledare), hbt-personer blir utvisade till länder där deras sexualitet är kriminaliserad och straffas med hängning osv osv.

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin
Pieta - del av Ecce Homo. Jesus nertagen från korset i armarna på Maria eller en aidssjuk man i famnen på en sjuksyster. Avdelning 53 (skylten skymtas i bakgrunden), Södersjukhuset Stockholm, är den plats på vilken en del av Ohlsons vänner har gått bort i AIDS. Jag själv tycker att bilden har ungefär samma effekt som att skära stark lök och sen gnida in ögonen med saften. Man kan inte informera för mycket om hiv/AIDS. 

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin
Hallelujah - del av In Hate We Trust. Direkt efter att Åke Green berättat för församlingen om att homosexualitet, jo minsann, det är en cancersvulst på samhällskroppen så gick kopplingarna direkt till Hitler och nazisterna som menade att judarna var ett gift på samhällskroppen. Vad gör man med cancern? Jo, man skär bort den. Green friades från anklagelser om hets mot folkgrupp. Det kryper fortfarande i skinnet på mig när jag tänker på det. Det är något sjukt med religionen.

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin
Förakt - del av In Hate We Trust. Göran Hägglund vräker ur sig i morgon-tv att det inte är OK att två personer av samma kön adopterar eller skaffar barn tillsammans. KD står fast vid sin åsikt att familjen ska bannemej ha både mamma och pappa, något de uttryckligen säger i sina principprogram. Men... ensamstående föräldrar ska tydligen ges extra stöd. Är det då alltså bättre med en ensam förälder än två av samma kön? Underligt hörru Hägglund, underligt.

No comments:

Post a Comment